24. mai 2012

Random day

Nesten nøyaktig to år med stillhet. Bra gjort altså.

Følte brått for å begynne så smått igjen. Det er her "random day" kommer inn. Det bare slo meg en dag. Det er mange ting som har slått meg ganske random i det siste. Bokstavelig talt trappa som angrep meg i går, men ellers for det meste metaforiske slag.

Jeg har alltid vært glad i spesielle betydninger. At det er en tanke bak et ordvalg, at det er en logikk bak en dato. Men det gjør alt så himla vanskelig hvis man skal time alt man gjør slik at det har en sammenheng. Bare spise toro på torsdager for eksempel. Hva hvis man har lyst på toro på en tirsdag da? Sikkert ikke det værste sidene både toro og tirsdag begynner på bokstaven t, men tenk om man har lyst på toro på en mandag? Hva gjør man da?

Jo man prøver så godt man kan å kaste denne sammenhengshangen ut av vinduet fra tiende etasje for da er det for langt ned til at jeg rekker å løpe trappene og hente igjen hangen før den treffer bakken. Og heisen er garantert for treig. Og så begynner man å tenke på "random day".

Mens jeg skriver dette slår det meg at jeg ikke er den første som har tenkt på dette. Ikke at jeg hadde forventet å revolusjonere verden altså. Dette var bare mitt eget lille påfunn for å prøve å motvirke min egen lille hang. Men sånn som "grip dagen" og "idag er dagen" er kanskje myntet litt på samme greia. På godt norsk - "there's no time like the present". Betydning kommer fort helt an på bakgrunnen det er myntet på. Liker det, men liker "random day" bedre.

Ingen kommentarer: